Σταθερή επιλογή ο καφές για τους Έλληνες εν μέσω κρίσης

Ο Έλληνας μπορεί να μην έχει λεφτά, αλλά δεν ζει χωρίς το αγαπημένο του ρόφημα. Σ’ αυτό το συμπέρασμα μπορούμε να οδηγηθούμε εύκολα αν παρατηρήσουμε τη σταθερή με μικρές αυξητικές τάσεις  πορεία στην κατανάλωση καφέ στη χώρα μας. 

Ενώ η κρίση έχει αφήσει έντονα σημάδια σε όλους τους τομείς της οικονομίας, ο καφές είναι από τις ελάχιστες κατηγορίες ή ίσως και η μόνη, όπου η κρίση δεν άγγιξε. Η συνήθεια του καφέ είναι προσφιλής στους Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι συνεχίζουν να βγαίνουν έξω για να τον πιουν ή πίνουν καφέ στο σπίτι τους. Η μόνη αλλαγή που έχει επέλθει, και η οποία απ’ ότι φαίνεται δεν σχετίζεται με την κρίση, είναι η αλλαγή στις προτιμήσεων του Έλληνα καταναλωτή.

Πρώτος στις προτιμήσεις βρίσκεται ο “ελληνικός” καφές, με τον καφέ μηχανής να ακολουθεί καλύπτοντας έδαφος. 

Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της ICAP πρώτος στις προτιμήσεις των καταναλωτών παραμένει ο “ελληνικός καφές”, που αντιπροσωπεύει το 48% της συνολικής οικιακής κατανάλωσης. Βέβαια, με την πάροδο του χρόνου αλλάζουν οι προτιμήσεις των Ελλήνων. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, ο ελληνικός καφές χάνει κάθε χρόνο περίπου 1% από το μερίδιό του, ενώ οι καταναλωτές στρέφονται σιγά σιγά προς άλλα είδη. Δεύτερος στις προτιμήσεις έρχεται ο καφές μηχανής, που περιλαμβάνει τους καφέδες φίλτρου και espresso, με μερίδιο 31% το 2011 και ανοδική πορεία, που οφείλεται κυρίως στην αύξηση της κατανάλωσης του espresso. Την τρίτη θέση καταλαμβάνει ο στιγμιαίος καφές με μερίδιο που αγγίζει το 21%.

Η κρίση πιέζει τις αλυσίδες cafe

Σ’ αντίθεση με την οικιακή κατανάλωση, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα για τα καταστήματα και τις αλυσίδες καταστημάτων cafe, τα οποία στη διετία 2010-2011 κινήθηκαν πτωτικά. Μετά από την ραγδαία ανάπτυξη στα προ κρίσης χρόνια, οι πωλήσεις των κυριότερων αλυσίδων cafe μειώθηκαν κατά 7,5% το 2011 σε σχέση με το 2010, φτάνοντας από τα 14.964.042 ευρώ στα 13.692.326 ευρώ. Ωστόσο, το 2012 υπήρξε σαφής ανάκαμψη με τις πωλήσεις να φτάνουν τα 13.923.524 ευρώ. Μάλιστα, οι πωλήσεις καφέ στα συγκεκριμένα καταστήματα αντιπροσώπευαν περίπου το 56% των πωλήσεων το 2011. Ωστόσο, ο συγκεκριμένος κλάδος χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων, καθώς στην αγορά λειτουργεί πληθώρα καταστημάτων, που μάλιστα η πλειοψηφία τους βρίσκεται εκτός κάποιας αλυσίδας cafe. Παρόλα αυτά, οι επιχειρήσεις επιδιώκουν τη διεύρυνση του δικτύου των καταστημάτων τους μέσω κυρίως του θεσμού του franchising.

Κατακόρυφη άνοδος για τις οικιακές μηχανές καφέ κλειστού συστήματος

Εν τω μεταξύ, σημαντικό στοιχείο στην ανοδική πορεία του καφέ είναι η αγορά μηχανών κλειστού συστήματος (Dolce Gusto, Nespressο, Tassimo). Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών GFK, η κρίση οδηγεί τους Έλληνες να αναζητούν περισσότερη ψυχαγωγία στο σπίτι, γι’ αυτό το λόγο στρέφονται και στις μηχανές καφέ τέτοιου τύπου, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις τους τα τελευταία δύο χρόνια να αυξηθούν κατά 45%.

Πηγή: www.reporter.gr

Σχολιάστε