Ένα από τα αγαπημένα υλικά τόσο των παραγωγών όσο και των καταναλωτών, που σίγουρα θα «πρωταγωνιστήσει» στις προτιμήσεις και για τη νέα χρονιά, έχει ήδη αρχίσει να δείχνει τους τρόπους με τους οποίους θα κινηθεί στην παγκόσμια αγορά για το 2015, δίνοντας στους επαγγελματίες απαραίτητες πληροφορίες για την προετοιμασία τους.

Με το κλείσιμο της περασμένης χρονιάς ήρθαν και πάλι στο φως κάποιες προβλέψεις του 2011 για «εξαφάνιση» της σοκολάτας, οι οποίες παρουσίαζαν διάφορους παράγοντες ως αιτίες. Το ζήτημα που ανέκυψε έθεσε τη βιομηχανία και τους λάτρεις της σοκολάτας σε συναγερμό, καθώς μία τέτοια πιθανότητα θα είχε σημαντικό αντίκτυπο στη σημερινή αγορά. Απ’ότι φαίνεται, όμως, το 2014 δεν ήταν η χρονιά που έφερε το τέλος της σοκολάτας και παρόλο που κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει το μέλλον, προς το παρόν φαίνεται να κρατά γερά τη θέση της τόσο σε παραγωγικό όσο και σε καταναλωτικό επίπεδο.

Μπορεί ακόμα να βρισκόμαστε στο ξεκίνημα του νέου έτους, αλλά ήδη έχουν καταγραφεί ορισμένες τάσεις του προϊόντος αυτού, οι οποίες φαίνεται ότι θα συνεχιστούν για όλη τη χρονιά. Αλλαγές στη νομοθεσία και στο marketing είναι μερικά από τα στοιχεία που θα επηρεάσουν την αγορά τροφίμων του 2015, γι’αυτό κάθε επαγγελματίας που ασχολείται με το δημοφιλές αυτό υλικό χρειάζεται όσο περισσότερα εφόδια γίνεται για να ανταπεξέλθει στις σύγχρονες απαιτήσεις και η αξιοποίηση των τάσεων είναι το καλύτερο πρώτο βήμα.

Ξεκάθαρες ετικέτες

Οι αλλαγές στον τομέα των ετικετών στα τρόφιμα έχουν ήδη ξεκινήσει και φυσικά η σοκολάτα δεν θα μπορούσε να μείνει αμέτοχη. Με τους καταναλωτές να ενημερώνονται ολοένα και περισσότερο για τα προϊόντα που τρώνε, τα συστατικά που περιέχουν και ποια είναι αυτά που μπορούν να τους βλάψουν, η διαφάνεια εκ μέρους των εταιρειών και των παραγωγών είναι πιο απαραίτητη από ποτέ. Παράλληλα, η νέα ευρωπαϊκή διάταξη για τη σήμανση των τροφίμων που αναμένεται να εφαρμοστεί σύντομα, αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Λαμβάνοντας υπόψη τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκή Ένωσης, η νέα διάταξη θα περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:

• Υποχρεωτική αναγραφή των διατροφικών πληροφοριών σε επεξεργασμένα τρόφιμα.

• Υποχρεωτική σήμανση του τόπου προέλευσης στα προϊόντα κρέατος από πουλερικά, αρνί, κατσίκι και χοιρινό.

• Επισήμανση της ύπαρξης αλλεργιογόνων στα συστατικά π.χ. ξηροί καρποί ή γάλα.

• Βελτίωση της αναγνωσιμότητας ετικετών με ορισμό ελαχίστου μεγέθους κειμένου.

• Οι προϋποθέσεις για την αναγραφή πληροφοριών για τα αλλεργιογόνα περιλαμβάνουν και τα μη συσκευασμένα προϊόντα, όπως αυτά που πωλούνται σε εστιατόρια και καφετέριες.

Γίνεται κατανοητό, λοιπόν, το γεγονός ότι πλέον είναι μία συλλογική απαίτηση η ορθή και ξεκάθαρη πληροφόρηση του κοινού για όλα τα προϊόντα τροφίμων. Εν προκειμένω, η σοκολάτα επηρεάζεται σημαντικά, καθώς θα πρέπει να τονίζεται εάν εμπεριέχει αλλεργιογόνα, αλλά και από ποια ακριβώς συστατικά έχει δημιουργηθεί.

Σοκολατένια γλυκά στο σπίτι

Ένα σημαντικό μέρος του κόσμου έχει αρχίσει να στρέφεται στη μαγειρική στο σπίτι για πολλούς λόγους. Σημαντικό ρόλο φαίνεται ότι έχουν παίξει σε παγκόσμιο επίπεδο οι εκπομπές μαγειρικής, αλλά και η γενικότερη στροφή προς την υγιεινή διατροφή, καθώς επιθυμούν να φροντίζουν μόνοι τους για την προετοιμασία των γευμάτων και των γλυκών με σκοπό να περιορίσουν τα ανθυγιεινά υλικά.

Έτσι, φαίνεται ότι η αγορά της σοκολάτας θα μπορούσε να επωφεληθεί από τη δημιουργία προϊόντων που προάγουν το μαγείρεμα στο σπίτι. Πρώτες ύλες με βάση το κακάο και σοκολατένια προϊόντα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε γλυκές συνταγές φαίνεται ότι θα αποτελέσουν ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς για το 2015.

Marketing για τη νέα γενιά

Η γενιά των ατόμων που είναι μεταξύ 15 και 35 ετών αποτελεί σήμερα το ένα τρίτο του συνολικού πληθυσμού και διαδραματίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σημερινής αγοράς.

Είναι πολύ σημαντικό να βρεθούν τρόποι επικοινωνίας και προσέλκυσης του ενδιαφέροντος της γενιάς αυτής, γι’αυτό και η ύπαρξη αειφόρων προϊόντων από κακάο είναι το στοιχείο-κλειδί. Παράλληλα, τα νέα μέσα ηλεκτρονικού marketing θα μπορούσαν να δώσουν μία ακόμη ώθηση στον τομέα αυτόν.

Σνακ για όλες τις ώρες

Έχει παρατηρηθεί μία σημαντική αύξηση της προτίμησης των καταναλωτών για σνακ κατά τη διάρκεια της ημέρας, γι’αυτό και οι παραγωγοί θα πρέπει να καλύψουν την ανάγκη αυτή δημιουργώντας θρεπτικά σνακ που θα μπορούσαν να καταναλωθούν διάφορες ώρες. Κάποιες εταιρείες που ξεκίνησαν ήδη από τα προηγούμενα χρόνια να ακολουθούν αυτή την πρακτική, δημιουργώντας μπισκότα «πρωινού» και άλλα παρόμοια προϊόντα, έχουν παρατηρήσει σημαντική ανταπόκριση μέχρι σήμερα.

Καλά λιπαρά και καλοί υδατάνθρακες στο προσκήνιο

Οι καταναλωτές έχουν αρχίσει πια να αναγνωρίζουν τη διαφορά ανάμεσα στα καλά και τα κακά λιπαρά, γι’αυτό και επιλέγουν προϊόντα με πιο αγνά συστατικά, όπως το καθαρό βούτυρο κακάο, τα φυτικά σάκχαρα και οι φυτικές ίνες. Για τους παραγωγούς που διαθέτουν τέτοια προϊόντα, είναι απαραίτητο να αναγράφουν τα βασικά αυτά συστατικά στη συσκευασία τους, καθώς φαίνεται ότι καλύπτουν μία σημαντική ανάγκη του καταναλωτικού κοινού για υγιεινή απόλαυση.

Ζήτηση για πρωτεΐνη

Μπορεί μέχρι σήμερα οι αθλητές και όσοι γυμνάζονται να επιζητούσαν τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνη, όμως, πια το ποσοστό των καταναλωτών που επιθυμούν να εντάξουν στη διατροφή τους τέτοιου είδους τρόφιμα έχει αυξηθεί σημαντικά. Η βιομηχανία ανταποκρίνεται σταδιακά στην ανάγκη αυτή, δημιουργώντας κυρίως γαλακτοκομικά προϊόντα και δημητριακά με βάση αυτή την τάση, όμως η σοκολάτα έχει μεγάλες προοπτικές στον τομέα αυτόν, λόγω της ευχάριστης γεύσης της που μπορεί να καλύψει τη γεύση της συμπληρωματικής πρωτεΐνης. Η πρωτεΐνη σόγιας ειναι η βασική πηγή, όμως πλέον έχουν εμφανιστεί και άλλες, ακόμη πιο ιδιαίτερες, όπως η πρωτεΐνη άλγης.

Ενδιαφέρον για τα φρούτα

Φαίνεται ότι θα υπάρξει σημαντική ζήτηση στα προϊόντα που έχουν δημιουργηθεί με αληθινά φρούτα και όχι χρωστικές ή εκχυλίσματα για τη γεύση και την εμφάνισή τους. Αυτή η τάση απορρέει από τη γενικότερη αναζήτηση των καταναλωτών για πιο υγιεινά και φυσικά τρόφιμα, ώστε να αποφευχθεί στο μέτρο του δυνατού η κατανάλωση τεχνητών ουσιών. Παράλληλα, από τις πρώτες εκτιμήσεις φαίνεται ότι ο συνδυασμός λεμονιού με σοκολάτα θα κατακτήσει μία ιδιαίτερη θέση στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Επάνοδος των παγωμένων γλυκισμάτων

Μία κατηγορία προϊόντων που ίσως είχε μείνει λίγο στην άκρη όσον αφορά στις πρόσφατες καταναλωτικές προτιμήσεις, επιστρέφει δυναμικά. Παγωμένα γλυκίσματα με σοκολάτα, ειδικά σε συνδυασμό με φρέσκα κατεψυγμένα φρούτα, μπορούν να δώσουν μία σημαντική ώθηση στην αγορά, προωθώντας το συνδυασμό μοναδικής γλυκιάς γεύσης με φρέσκα υγιεινά συστατικά, τα οποία διατηρούν όλα τα θρεπτικά στοιχεία τους λόγω της θερμοκρασίας.

Έμφαση στην υφή

Τα προϊόντα σοκολάτας που αναγράφουν στη συσκευασία την υφή τους φαίνεται ότι θα πρωταγωνιστήσουν στο επόμενο διάστημα, καθώς οι καταναλωτές δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για αυτά. Ειδικότερα, πολλές εταιρείες ετοιμάζουν προϊόντα που συνδυάζουν πολλές διαφορετικές υφές, με σκοπό να προσφέρουν μία ιδιαίτερη γευστική εμπειρία στους καταναλωτές.

Νέες γεύσεις

Η σοκολάτα συνδυαζόταν πάντοτε μοναδικά με φρούτα όπως το βατόμουρο, το κεράσι ή η φράουλα, όμως σήμερα φαίνεται πως θα αρχίσουν να κάνουν την εμφάνισή τους πιο ιδιαίτερα φρούτα, όπως είναι το ροδάκινο. Επιπλέον, φαίνεται ότι οι ξηροί καρποί που είναι γνωστό ότι ταιριάζουν με τη σοκολάτα, όπως το φουντούκι, το αμύγδαλο και το καρύδι, θα εμπλουτιστούν με πληθώρα άλλων, ανάμεσα στους οποίους φαίνεται να προτιμούνται τα φυστίκια και τα μίγματα σπόρων και καρπών.

Με το τοπίο της σοκολάτας να εμπλουτίζεται από νέες γεύσεις, υφές και προοπτικές είναι σίγουρο ότι η νέα χρονιά θα είναι συναρπαστική για όλους τους επαγγελματίες, δίνοντάς τους ελευθερία κινήσεων και αρκετές δημιουργικές ιδέες.

 

ΠΗΓEΣ. http://ec.europa.eu/food/food/labellingnutrition/foodlabelling/proposed_legislation_en.htm
http://www.foodnavigator-usa.com/Manufacturers/10-chocolate-trends-for-2015/%28page%29/1
(Visited 36 times, 1 visits today)